вторник, 8 декември 2020 г.

Когнитивно и морално развитие на личността

1. Същност на ученето
- усвояване, при взаимодействие с другите, на знания и начини на извършване на определени дейности, които се проявяват в поведението на човека;
- усвояване на знания и умения;
- ученето се основава на мисленето, въображението и паметта;
- ученето бива преднамерено (с цел) и непреднамерено;
- учим се през целия живот - lifelong learning - living is learning .

2. Когнитивно /умственото, познавателно/ развитие (Жан Пиаже)
а) сензомоторен етап (0-2 г.) - сетивност и движение
б) предоперационален етап (2-4 г.) - любознателност, опознаване на предмети (подреждане и сравнение), егоцентричност
в) операционален етап (4-7 г.) - аналитичност, логически операции;
г) етап на формални операции (7-12 г. ↑)
- хипотези, абстрактни понятия;
-развитие на мислене, въображение, памет.


3. Морално /нравствено/ развитие (Лоурънс Колбърг)
а) предконвенционален етап (4-10 г.)
- различаване на правилно и погрешно според последиците;
- критерий: наказание, награда;
- конформизъм.
б) конвенционален етап (10-13 г.)
- критерий: лично убеждение за спазване на правила;
- отговорност, алтруизъм, толерантност.
в) постконвенционален етап (14 г. ↑)
- истинска нравственост;
- критерий: зачитане правата на човека и личното достойнство.
- поведението се основава на нравствени правила.

Wikipedia: Стадии на моралното развитие.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци