вторник, 8 декември 2020 г.

Предметът "Гражданско образование" - 11, 12 кл.

 

От началото на учебната 2020/2021 г. учениците от 11-и клас изучават на нови предмет - „Гражданско образование“. Те ще продължат с натрупването на знания в тази област и в 12-и клас през 2020/2021г. Учебното съдържание за двете години е разделено на различни теми, като към всяка от тях е заложено усвояването на нови понятия, сред които „медийна грамотност“, „омбудсман“, „бежанци“, „Европейски парламент“ и други. Спрямо тях от учениците се очаква да усвоят различни компетентности.

Учебната програма по „Гражданско образование“ за 11-и и 12-и клас се основава на Всеобщата декларация за правата на човека, Конвенцията за правата на детето, Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, Европейската референтна рамка за ключови компетентности, Конституцията на Република България и изискванията за резултатите от обучението по учебния предмет гражданско образование в Държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка. Целта на обучението по новия предмет е учениците да познават човешките права и свободи, съобразени със законите на демократичното общество.

В 11-и клас за изучаване на учебния предмет са предвидени 36 часа от които до 50% са предвидени за практически дейности и упражнения. Тогава ще се изучават три теми — 1) Гражданите, политиката и демокрацията, 2) Граждани, права и отговорности и 3) Идентичности и различия в обществото.

В първата тема ще бъдат засегнати понятия като „свобода“, „власт“, „легитимност“, „демокрация“, „гражданска общност“, „самоуправление“, „демократично гражданство“, „избирателна система“, „мажоритарен и преференциален вот“,“корупция“, „медийна грамотност“.

След като са учили за тях, учениците трябва да са се научили да разграничават типове власт и легитимност, да разбират ролята на институциите за регулиране на обществените отношения, както и да осъзнават възможностите на критическата публичност за противодействие на медийни манипулации и политически популизъм.

Втората тема от програмата трябва да запознае младежите с основните им конституционни права на граждани на Република България, както и с всички други международни документи за правата на човека и да могат да ги разграничават. Заложено е и да оценяват ролята на неправителствения сектор в гражданското общество. За да стане това възможно, са засегнати понятия като „омбудсман“, „граждански протест“, „гражданско неподчинение“, „Комитет на ООН по правата на детето“.

Третата тема засяга идентичностите, като един ученик трябва разбира, оценява и обяснява ролята на езика религията, етническата принадлежност и традициите за социална обвързаност и различия в обществото, изучавайки понятия, свързани с тях.

Проследява се и темата за малцинствата, като единадесетокласникът трябва разграничава различни видове малцинствени политики – асимилация, (авто.) сегрегация, интеграция и изразява собствена позиция за тях.

В 12-и клас предметът продължава да се изучава в рамките 31 часа. Тогава учебното съдържание е разделено на три теми: 1) Гражданите, властта и държавата, 2) Гражданите и икономиката и 3) България и глобалните проблеми.

Учениците се запознават със структурата и функциите на основните институции на Република България и на ЕС чрез новите понятия за „Европейска комисия“, „Европейски парламент“, „Европейски съд“. Те придобиват знания в областта на пазарната икономика, като се запознават с понятията за „социално предприемачество“. Научават за основните трудови, социални и осигурителни права и знаят какво е „линия на бедност“. В края на обучението си се фокусират върху гражданските права, запознавайки се с понятия за „глобализация“, „емиграция и имиграция“, „бежанци“, „тероризъм“, „война“, „престъпление срещу човечеството“.

Източник: Монитор

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци