В християнството съществуването на Бога е една от
проблематичните теми на философската мисъл. Тази спорна тема се превръща в поле
за изява на теолози и философи. Тома Аквински, Анселм Кентърберийски, Рене Декарт,
Имануел Кант и др. са автори на оригинални аргументи. Проблемът е, че вярата
има значение за духовния живот на човека, но човекът е също така разумно
същество, което естествено има право да се опитва да разбере основанията на
вярата.
1. Аргументи на Тома
Аквински
- в света има движение, следователно трябва да има
първодвигател (космологично доказателство);
- има причини, следователно има първопричина;
- възможност и необходимост - Бог съществува по необходимост,
за бъдат нещата възможни;
- степени на съществуване - от съвършенството на
божественото битие произтичат всички неща от духовното до материалното;
- целесъобразност (телеологично доказателство) - в природата
има ред, но тя е лишена от съзнателна воля, поради което целесъобразността
трябва да произтича от божествена свръх-природна воля.
2. Онтологично
доказателство (онтос - битие, съществуване) - Анселм, Декарт
- Всеки мисли Бог като най-съвършено същество, но ако Бог
съществува само в несъвършения човешки ум, тогава няма как да е съвършен
толкова, колкото си го мислим; следователно, щом го мислим като съвършен, той
съществува по необходимост именно такъв (Анселм);
- Когато останем насаме със своите мисли, сред тях ще
открием идеята за Бог и тя е достатъчна, за да докажем неговото битие. Ако Бог не съществува, тогава идеята за него има недостък (Декарт);
3. Облогът на Блез Паскал
- предпочитам да вярвам, че Бог съществува и да живея праведно, защото бих
спечелил Рая, а в случай, че той не съществува, тогава не губя нищо.
4. Съмненията на разума
а) Боговете са в резултат на обожествяването на полезното. Продик
- анимизъм - одухотворена природа;
- обожествяване на човешки качества.
б) Боговете са човекоподобни (антропоморфни). Ксенофан
- ако съществува Бог, то той може да бъде само един.
в) Боговете са обожествени царе и герои. Евхемер
г) Бог е идеал на разума (Им. Кант)
- няма доказателство или опровержение за съществуването на Бога;
- идеята за Бога е необходима от нравствена гледна точка;
- идеалът е необходим, защото поражда стремежа на човека към съвършенство.
д) Няма нужда от доказателство. Хегел
- божественото битие е безвъпросно ясно.
- спорът за битието на Бога е недоразумение.
- щом казваме "Бог е", той придобива битие.
- Какво е Бог? - това е трудният въпрос.
а) Боговете са в резултат на обожествяването на полезното. Продик
- анимизъм - одухотворена природа;
- обожествяване на човешки качества.
б) Боговете са човекоподобни (антропоморфни). Ксенофан
- ако съществува Бог, то той може да бъде само един.
в) Боговете са обожествени царе и герои. Евхемер
г) Бог е идеал на разума (Им. Кант)
- няма доказателство или опровержение за съществуването на Бога;
- идеята за Бога е необходима от нравствена гледна точка;
- идеалът е необходим, защото поражда стремежа на човека към съвършенство.
д) Няма нужда от доказателство. Хегел
- божественото битие е безвъпросно ясно.
- спорът за битието на Бога е недоразумение.
- щом казваме "Бог е", той придобива битие.
- Какво е Бог? - това е трудният въпрос.
Указания за работа:
Подробно можете да прочетете в учебника темата "Вяра и
разум", стр. 101-103
Самостоятелно прочетете за трите доказателства за Бога
(телеологично, космологично, онтологично) на стр. 106.
Въпроси и задачи:
1. След като вече сте запознати с античната философия, посочете
първоизточника на някои от аргументите на Тома Аквински. ...............................................
2. Ако човек вярва, нуждае ли се от доказателства?
...........................
3. След като човек е създаден "по образ и подобие",
това дава ли му правото и свободата да търси разумни основания на вярата в
съществуването на Бога? .................................
Няма коментари:
Публикуване на коментар