1. Трудностите пред познанието
- как да се обоснове
надеждността на познавателния процес?;
- изходната позиция и методите предопределят появата на
рационализма и емпиризма;
- рационализмът се доверява само на разума; Разумът се
ръководи от вродени идеи, мироустройството отговаря на принципите на разума
(философски догматизъм);
- емпиризмът настоява, че източник на всяко познание са
сетивата (опитът); крайности на емпиризма - релативизъм и скептицизъм.
2. Критиката на Имануел Кант (1724-1804 г.)
- критика - изследване на разума и познавателните му
възможности;
- предпоставка: приема се, че всяко познание започва с
опита;
- сетивните данни са безполезни, ако не са организирани
по всеобщ начин;
- сетивата доставят информация, но човек я влага в общи
форми;
- сетивното съдържание на опита е индивидуално и
конкретно;
- всеобщите форми,
в които се влага сетивното съдържание, не зависят от опита;
- всеобщите форми са априорни (a priori - преди опита) - пространство и
време;
- благодарение на априорните форми сетивният опит става
наглед (предмет на познанието);
- нагледът е не "нещото само по себе си" (ноумен),
а как то се представя пред нас ("нещото за нас", феномен);
- феномен - явление, което се възприема чрез сетивата
и се подвежда под понятията на разсъдъка.
Уточнение: Кант прави опит да разреши дилемата
емпиризъм-рационализъм. Той не критикува догматизма от скептически позиции,
нито скептицизма - от догматични.
3. Степени на познанието
а) сетивност - синтезиране на сетивния материал и
априорните форми;
б) разсъдък - мислене, свързване на нагледа с понятието
- ако мисълта не се онагледява, тя е празна;
- ако нагледът не се осмисля с понятието, то той е сляп;
- разсъдъкът е структура от понятия и категории.
в) разум - познавателната способност на човека
- разумът борави с идеи;
-идеите на разума изчистват и систематизират разсъдъчните
научни конструкции.
4. Идеи и антиномии
- идеите на разума очертават светогледната рамка,
границите на разума;
- антиномиите са взаимно изключващи се и взаимно
доказуеми идеи на разума за света, те са резултат от самокритиката на чистия
(познаващия) разум и до тях той стига, като следва логическата необходимост.
- класическа антиномия:
теза "Светът е краен" и антитеза "Светът е безкраен". Кое е
вярно?
ВЪПРОСИ:
1. Защо рационализмът е определен като
"догматизъм", а емпиризмът - като "скептицизъм"?
2. Каква е разликата между сетивния наглед и разсъдъчната мисъл за предмета на познанието?
3. Защо антиномиите са граници на познанието?
2. Каква е разликата между сетивния наглед и разсъдъчната мисъл за предмета на познанието?
3. Защо антиномиите са граници на познанието?
ЗАДАЧИ:
1. Направете самостоятелно упражнението: догматизъм,
скептицизъм и критика (стр. 125)
2. Запознайте се самостоятелно с антиномиите на Кант и ги формулирайте със свои думи (стр. 127)
3. Самостоятелно поработете по Упражнения и задачи:Рационализъм Vs. Емпиризъм.
2. Запознайте се самостоятелно с антиномиите на Кант и ги формулирайте със свои думи (стр. 127)
3. Самостоятелно поработете по Упражнения и задачи:Рационализъм Vs. Емпиризъм.
Има заблуди, които не могат да се опровергаят, затова на заблудения ум дайте такива знания, че да се просвети и тогава заблужденията ще изчезнат от само себе си.
Имануел Кант
Няма коментари:
Публикуване на коментар