неделя, 22 март 2020 г.

Вербално и невербално общуване - 8 клас


1. Вербално (словесно) общуване

Слуховото възприемане на думите не означава, че информацията, която се предава с тях, е правилно разбрана. Думите имат два вида значения:

а) денотативно - пряко, основно значение
б) конотативно - допълнително,  второстепенно, преносно значение



2. Невербално общуване (чрез несловесни знаци)
- оптико-кинесическа система от знаци - жестове, мимика, пантонимика
- паралингвистична система - глас, тоналност, тембър
- екстралингвистична система - пауза, смях, плач, интонация, темп на говорене
- проксемика - разстянието между събеседниците
- времеви характеристики на общуването - по кое време, продължителност
- контакт на очите (зрителен контакт)

Важно: когато вербалното и невербалното поведение са противоречиви, то най-често достоверната информация се предава с невербални знаци. При разговор от 30 до 50% от съобщението се предава с думи, а от 65 до 70% - чрез невербални знаци.




Въпрос №1: Защо трябва събеседниците да са наясно за значенията на използваните думи?

Въпрос №2: Когато някой лъже, можем ли да разберем това по неговото невербално поведение?

Въпрос №3: Какви настроения издават израженията на лицето (лицеизраза) в следните примери? (Отговорете само за примерите, за които сте сигурни. Възможни са вариации и предположения).



Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци