вторник, 17 ноември 2020 г.

Моят Аз-образ и самооценка - 8 кл.

1. Структура на Аз-образа (self-image) - задача за самопознание
- ориентацията ни в собствения Аз и адекватната самооценка са в основата на личното развитие и успеха.

2. Формиране на Аз-образа
- социокултурните условия са определящи;
-  модел на независим Аз (западен тип) - индивидуализъм, уникален личен Аз, идентичността се определя от мнението за себе си;
- модел на взаимозависимия Аз (източен тип) - колективизъм; индивидуалност, свързана с другите; човек с множество социални Аз-ове, идентичността се определя от мнението на другите.

3. Сомооценка
- "...собствената самооценка на живота е определена изцяло от това, какво подкрепяме да бъдем и да правим." (Уилям Джеймс)

4. Развитие на Аз-образа: значими качества за изграждане на междуличностните отношения
- емпатия - съчувствие, съпричастност;
- уважение - внимание към другия;
- конкретност - способност да помогнеш на другия да бъде конкретен в описанието на чувствата;
- искреност - да се представяме с истинския си Аз;
- конфронтация - да кажеш на другия как стоят нещата и да се посочат несъответствията между думи, действия и реалност;
- непосредственост - искреност за чувствата между теб и другия човек.


 

 Виж още: Себепознание


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци