1. Целите и смисълът
на живота
а) цел - всеобщата цел е завършек на онова, което отсега
желаем като цяло и завършено. Това е цялост на живота и съществуването.
Стремежът към завършеност е отличителна характеристика на човека. Целта
определя границите на смисъла на живота.
„Човек е толкова голям, колкото са големи мечите му“ –
Антоан дьо Сент-Екзюпери
Целта се свързва с мотивираните ни усилия към успеха
(планирания резултат), които осмислят нашите действия.
б) смисъл на живота - основно етическо понятие, чрез което
се изразява целостта на човешкото съществуване. Философите схващат смисъла по
различни начини: щастие, дълг,
успех, радост от познанието, любовта към Бога и др. За човека е свойствено да
се стреми към всеобща цел и в съзнателния си живот да има опорна точка.
2. Предопределеност, случайност, съдба - философски възгледи за свободата
а) детерминизъм
- всичко е предопределено, защото има причина. Действията на човека са обусловени, поради което той няма възможността за избор и свободната му воля е невъзможна. Случва това, което е писано.
б) индетерминизъм
- всичко е случайно, действията не са предопределени. Една причина може да води до различни следствия, а всяко действие може да е независимо от своята причина. Нищо не избираме, не прилагаме воля, а само установяваме случващото се. Всичко е по волята на случая.
в) решението на Кант
- свободната воля се ръководи от моралната, а не от природната необходимост;
- причинността е в царството на природата, но отвъд него е царството на целите и свободата.
3. Смисъл на живота според християнството
- човешкият живот не е случаен, не е по заслуга, а дар по
благодат;
- човек като венец на творението е свободен как да
постъпи с този най-ценен дар;
- когато човек
съхранява дара, запазва смисъла на живота си;
- когато човек отхвърля дара (грехопадение), губи смисъла;
- грехопадението обрича човека на смърт.
- животът е първичен за човешката природа;
- с вярата, че смъртта може да бъде победена, човек се
надява да придобие вечен живот;
- в надеждата на спасение човек намира смисъл в
съществуването си;
- човек не може сам да се спаси без помощта на Бога;
- Бог отива при вярващия човека, за да му помогне.
Вижте още темите:
Въпроси:
1. Лекомислено е твърдението да се радваме на живота, а не да търсим неговия смисъл?
2. Ако не знаем какъв е смисълът, поне можем ли да знаем в какво се състои той, какво го определя?
3. Има ли нещо общо между кантианството, екзистенциализма и ницшеанството по отношение на смисъла на живота?
Няма коментари:
Публикуване на коментар