понеделник, 30 март 2020 г.

Добро и зло - основни етически категории - 9 клас


1. Житейско разбиране за доброто и злото
- субективни оценки на положителните и отрицателните ситуации в живота;
- оценяваме доброто и лошото въз основа на разбиранията си и житейския си опит;
- оценките, които даваме, може да са едностранчиви и преходни.
- "Злото не е трайно, а доброто е господар на човешкото сърце." Елин Пелин

Пример: Учителят ти писа двойка, това е лошо, но, ако предприемем стъпки да го послушаме, следващата оценка може да е шестица. Следователно слабата оценка може да се явява стимул да проявяваш повече старание и да те провокира да развиваш потенциала си. Затова след време, когато си спомняш неприятната случка със слабата оценка, да осъзнаеш, че това е било добро за теб, при което нито оценката е нещо лошо, нито учителят е лош човек.

2. Доброто и злото в религиите (Християнство)
- доброто е изцяло положителна ценност, а злото - антиценност
- доброто и злото са персонифицирани и се представят чрез Бога и дявола
- дявол - източник на злото и отрицание на Божието дело
- думата "дявол" идва от старогръцки със значение "този, който разделя"
- персонализираното зло разделя Твореца от човека (грехопадение), хората един от друг (раздор), човека вътре в себе си (вътрешни противоречия)
- дяволът се противопоставя на Бога чрез човека


3. Философски възгледи за доброто и злото
- етически релативизъм - отхвърля универсалните нравствени норми; приема, че разбирането за добро и зло е относително;
- практическа етика - етическите възгледи имат практико-приложно значение; етиката е практическа философия за взаимоотношенията между хората.


Любопитно:

Замисляйки картината „Тайната вечеря”, Леонардо да Винчи се сблъскал с една голяма трудност: трябвало да нарисува Доброто в образа на Христос и Злото в лицето на Юда  - неговият приятел, който по време на вечерята решава да го предаде. Прекъснал работата си по средата, за да намери най-подходящите модели. Не след дълго, докато слушал някакъв църковен хор, открил в едно от момчетата съвършения образ на Христос. Поканил го в ателието си и възпроизвел чертите му в етюди и скици. Изминали три години. „Тайната вечеря" била почти готова, но Леонардо да Винчи все още не бил намерил подходящ модел за Юда. Кардиналът, който отговарял за църквата, започнал да го притиска, настоявайки да завърши колкото се може по-скоро фреската. След като търсил дни наред, художникът намерил в една канавка преждевременно състарен младеж, дрипав и пиян. Макар и трудно, склонил помощниците си да го пренесат в църквата, понеже нямал време да прави скици. Просякът бил пренесен дотам, без да разбере: помощниците го придържали прав, а Леонардо пресъздавал контурите на жестокост, грях, егоизъм, така ясно открояващи се върху това лице. Когато привършил, просякът - вече поизтрезнял - отворил очи и като видял платното пред себе си, казал с почуда и тъга: „Вече съм виждал тази картина." „Кога?" - попитал изненадано Леонардо да Винчи. „Преди три години, когато още не бях изгубил всичко. Тогава пеех в един хор, животът ми бе изпълнен с мечти и художникът ме покани да позирам като модел за лицето на Христос." Доброто и Злото имат едно и също лице; всичко зависи от това, в кой момент пресичат живота на всяко човешко същество.

***
- Една китайска пословица гласи: Не вбесявай добрия, защото нито той знае последствията, нито ти.
По неписано правило добрякът е мек, наивен и доверчив. На всичкото отгоре сам той не знае , че е добър, защото е толкова податлив да му внушават чувство на вина. Но той е просто човек, не светец, и като такъв, както всички останали, има своята точка на кипене и своя праг на болка. Не вбесявай добрия! Той може да понася много. Да носи на гръб мошеници и тарикати, но когато последната капка прелее чашата, просто ще помете като ураган всичките си унижения, ще потърси сметка за всичките си скърби, ще воюва така, сякаш от това зависи живота му. И ще е прав. /Рая Видинска/
 
 
ВЪПРОСИ:

1.  Разтълкувайте следните твърдения:
- Доброто винаги побеждава злото.
- Доброто и злото са неунищожими.
- Няма добро без зло, нито зло без добро.
- Всяко зло - за добро.

2. Винаги ли нашата преценка за добро и зло е правилна?


3. Има ли добро и зло в природата?
 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци