вторник, 10 ноември 2020 г.

Аз-образ и самооценка на личността - 8 кл.

 

1. Същност на Аз-образа
- съвкупност от представите на личността за себе си (за собствените физически, психически, социални качества и поведение) и оценката, която им дава;
- устойчива представа за себе си (себепредстава);
- Аз-образът се развива в социална среда;
- самовъзприемането започва от младенческа възраст (след 1 г.) - саморазпознаване на физическия облик;
- самоизследването започва от 10-12 г. - Кой съм аз? Какъв съм аз?
- себепознание - процес на изследване на себе си;
- Познай себе си! (Сократ)

2. Структура и видове Аз-образ
 

а) Реален Аз-образ – представата на човека за действителните си качества, възможности и как се отразява в очите на другите;
б) Идеален Аз-образ – желанията на човека, какъв би искал да бъде и възприеман от другите. 

Парадоксално е, че едва когато се приема такъв, какъвто съм, тогава мога да се променя. Карл Роджърс

3. Самооценка
- оценка, която прави личността за себе си като цяло, на своите качества, действия и взаимоотношения с другите.
- общата представа на всеки човек за ценността на неговата личност; тя е съотношението Реален Аз-образ / Идеален Аз-образ
-  израз на отношението на човека към своя Аз-образ;
- формула на Уилям Джеймс:
                       
Самооценка =  УСПЕХ (постижения)   /  ПРЕТЕНЦИИ (желания)


Бележка: Уилям Джеймс (1842-1910) написва първия учебник по психология "Принципи на психологията" (1890).

“Стойността на един човек се изчислява като дроб: с числител и знаменател. Знаменателят е това, което получава, а числителят - което дава на обществото. Ако някой не дава нищо, а само получава, неговата стойност е кръгла нула. А ако някой много дава, докато нищо не иска - стойността му клони към безкрайност.”
/Теодосий Теодосиев/



Източник: "Учебник по философия - 8 клас", изд. Педагог6, стр.33-36

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци