1. Същност на индукцията
- движение на мисълта от частното знание към общия случай в умозаключението;
- движение на мисълта от знание за единичното към знание за общото;
- знанието в заключението е с по-висока степен от това в предпоставките;
- предпоставките имат частен, а заключението - общ характер;
---> от частното (единичното) към общото.
2. Видове индукция
а) пълна
- приложима е, когато е възможно да се изследва всеки елемент от класа предмети;
- категоричният изводът е, че всички единични елементи от класа предмети имат общ признак;
- всеки елемент от клас S притежава признака Р;
- схема на пълната индукция:
S1 притежава признака P.
S2 притежава признака P.
S3 притежава признака P.
..................................
Sn притежава признака P.
----------------------------------
Всички S притежават признака P.
б) непълна
- изследва се част от елементите на класа и се прави извод за целия клас;
- движение от знание за няколко елемента към знание за целия клас;
- новото знание е валидно и за неизследваните елементи.
- недостатък: възможно е даден елемент от класа да няма същия признак.
Инертният газ хелий има нулева валентност.
Инертният газ неон има нулева валентност.
Инертният газ аргон има нулева валентност.
--------------------------------------------------------
Всеки инертeн газ има нулева валентност.
3. Разновидности на непълната индукция
а) популярна
- индукция чрез простото изброяване на елементите, при което се заключава (при липса на противоречив факт), че всички имат общ признак;
- посочването на всеки елемент е на случаен принцип;
- липсата на непротиворечив факт НЕ е гаранция, че признакът НЕ се среща в някой от елементите на класа;
- изводът може да бъде погрешен: прибързано обобщение.
Златото потъва във вода.
Желязото потъва във вода.
Алуминият потъва във вода.
------------------------------------------------------
Всички металите потъват във вода.
- но натрият и калият не потъват във вода!!!
б) научна (селективна)
- селектират се елементите по ясни критерии;
- определянето на същественото се определя експериментално (наблюдение);
- методи: на сходството, на разликата, на измененията, на остатъците;
- установената причина на повторяемостта (закономерността) прави извода валиден.
четвъртък, 26 ноември 2020 г.
Индукция. Индуктивно умозаключение
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Още уроци
-
1. Вербално (словесно) общуване Слуховото възприемане на думите не означава, че информацията, която се предава с тях, е правилно разб...
-
1. Граждански контрол - правно регламентирани форми на активност и демократично ангажиране на гражданите и техните организации, чрез които т...
-
1. От доброто към добродетелите - добродетелите са личностни качества, свойства на характера, изразяват способността да се върша...
-
1. Трудностите пред познанието - как да се обоснове надеждността на познавателния процес?; - изходната позиция и методите пред...
-
1. Гражданинът и неговите отговорности (задължения) - гражданството се заключава в правните отношения между гражданина и държавата; - лични ...
-
1. Философско разбиране за Бог преди християнството - натурфилософите виждат в първоначалото (архе) естествен източник на всичко, а н...
-
Древногръцкият философ Платон в книгата си „Държавата“ разказва мит, според който почти всички хора на света цял живот прекарват в Пещера с ...
-
В християнството съществуването на Бога е една от проблематичните теми на философската мисъл. Тази спорна тема се превръща в поле за изяв...
-
1. Стратегии за аргументиране на теза а) същност (определение) на доказателството - логическа операция, с която се обосновава истинността на...
-
1. Философия на изкуството - създаване на изкуство - духовна способност да се творят символични блага; - изкуството има мимическа природа (г...
Няма коментари:
Публикуване на коментар