1. Демократично училище
а) демократична организация на училището
- общност на учители, родители и ученици;
- учениците осъзнават своята ценност и роля в обществото;
- всеки се научава да отстоява позиция и поемане на отговорност;
- конструктивно решаване на конфликти;
- развитие на личността чрез демократични принципи;
- участие в управлението на училището;
- активно ученическо самоуправление;
- демокрацията се преживява и научава като социален начин на живот;
- обучение чрез действия и проекти (учене чрез правене), Джон Дюи, "Демокрация на образованието" (1916)
б) успех на училищната демократична култура
- мрежа от партньорства между всички участници;
- прозрачност на процесите в училищната институция;
- проектиране на училищния живот - насърчаване на активността и инициативността;
- извънучилищно сътрудничество.
в) основни характеристики на демократичното училище
- зачитане правата на учениците - активност на Ученическия съвет;
- демократично вземане на решения и споделяне на отговорността за училищния живот.
2. Демократично участие в училищния живот
- спазване Правилника за дейността на училището;
- изказване на мнение по важни въпроси;
- избор на извънкласни дейности;
- участие в ученическия парламент.
3. Граждански проект и гражданска инициатива в училищния живот
- чрез участието се развиват способностите;
- всеки се научава да поема отговорност;
- получаване на практически познания;
- ориентиране в кариерното развитие;
- самооценяване, оценяване на другите, екипна работа;
- развиват се силните страни на ученика.
Няма коментари:
Публикуване на коментар