неделя, 14 юни 2020 г.

Маркетингова информационна система и маркетингов микс - 10 клас

1. Маркетингова информационна система (МИС)  - събиране и обработка на информация

а) подсистеми на МИС
- за вътрешна информация (производство, продажби, срокове на доставки, цени, приходи, разходи);
- за външна информация на пазара (пазарни тенденции, успехи на конкурентите);
- за маркетингово проучване (ПМП) - има най-голямо значение.
- за анализ на маркетингова информация.

б) ПМП събира информация за:
- целевата група (клиентите) на новите продукти;
- броя на досегашните клиенти;
- броя на новите клиенти;
- размера на планираните приходи.

2. Маркетингов  микс   
- 4P: продукт  (Product),  цена  (Price),  дистрибуция  (Place)  и промоция (Promotion).

*С тези  маркетингови инструменти (елементи) се  реализират  целите  на  маркетинга, които са  постигане  на  пазарен  растеж и завоюване на пазарни сегменти. 
                                                                                                               
а) продукт  - потребителски характеристики на продукта:  
-  търговската марка;
-  дизайна на продукта;
-  дизайна на опаковката;
 - съпътстващите услуги (сервиз, гаранционно обслужване).
 
б) цена - привлекателната цена зависи от:
-  равнището на цената;
-  приспособяване на цената;
-  изменение на цената;
 
в) дистрибуция (разпространение на продукцията)
-  избор  на  дистрибуторска  мрежа,  от  която  зависи  броя  на
посредниците и търговските разходи.
-  избор  на  стратегия  за  покритие  на  пазара  - интензивно, селективно и изключително разпределение.

г) промоция 
-  комуникационен микс (реклама, PR, стимулиране на продажби, отстъпки, намаления);
-  разпределение  на  средствата  за  реклама.


Въпроси:
1. Как разбирате принципа: "опаковката продава стоката"?
2. В какви случаи се налага изменение на цената?
3. Какво е пазарен сегмент?

Учебник "Икономика за 10 клас; тема 11: Маркетингова политика на предприятието", изд. Мартилен, 2019, стр. 110-112

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци