1. Маркетингова информационна система (МИС) - събиране и обработка на информация
а) подсистеми на МИС
- за вътрешна информация (производство, продажби, срокове на доставки, цени, приходи, разходи);- за външна информация на пазара (пазарни тенденции, успехи на конкурентите);
- за маркетингово проучване (ПМП) - има най-голямо значение.
- за анализ на маркетингова информация.
б) ПМП събира информация за:
- целевата група (клиентите) на новите продукти;
- броя на досегашните клиенти;
- броя на новите клиенти;
- размера на планираните приходи.
2. Маркетингов микс
- 4P: продукт (Product), цена (Price), дистрибуция (Place) и промоция (Promotion).
*С тези маркетингови инструменти (елементи) се реализират целите на маркетинга, които са постигане на пазарен растеж и завоюване на пазарни сегменти.
а) продукт - потребителски характеристики на продукта:
- търговската марка;
- дизайна на продукта;
- дизайна на опаковката;
- съпътстващите услуги (сервиз, гаранционно обслужване).
б) цена - привлекателната цена зависи от:
- равнището на цената;
- приспособяване на цената;
- изменение на цената;
в) дистрибуция (разпространение на продукцията)
- избор на дистрибуторска мрежа, от която зависи броя на
посредниците и търговските разходи.
- избор на стратегия за покритие на пазара - интензивно, селективно и изключително разпределение.
г) промоция
- комуникационен микс (реклама, PR, стимулиране на продажби, отстъпки, намаления);
- разпределение на средствата за реклама.
Въпроси:
1. Как разбирате принципа: "опаковката продава стоката"?
2. В какви случаи се налага изменение на цената?
3. Какво е пазарен сегмент?
Учебник "Икономика за 10 клас; тема 11: Маркетингова политика на предприятието", изд. Мартилен, 2019, стр. 110-112
Няма коментари:
Публикуване на коментар