вторник, 28 април 2020 г.

Критическият метод и дилемите на познанието (упр)



Имануел Кант поставя под въпрос познавателните възможности на разума, поради което разумът се нуждае от критика, а не от крайностите на догматизма (рационализма) и на скептицизма (емпиризма). Според Кант философията е призвана да отговори на три основни въпроса: Какво мога да знам?, Какво съм длъжен да правя? и На какво следва да се надявам?

1.  упр. Определете кое от изказванията се отнася до догматизма (Д), скептицизма (С) и критиката (К). Отбележете отговора си с буква (Д, С, К).

а) Нищо - нито извън нас, нито в нас - не може да бъде познато, без да разберем какво е това "да познаваме".
б) Всяко действие има причина, защото разумът не може да схване едно действие, без то да има причина.
в) Ние можем само да вярваме, че онова, което е било валидно в нашия минал опит, ще валидно и в нашия бъдещ опит.
г) Всяко познание, което идва от сетивата и опита, не е нищо освен илюзия, и истината е само в идеите на разсъдъка и чистия разум.
д) Всяко познание за неща, получени само от разсъдък или чист разум, не е нищо освен само илюзия.
е) Разумът е длъжен да познае само себе си, независимо от съществуването на неща извън себе си.

2. упр. Лекарска грешка. Слаб пациент оздравява,  след като взема предписаното му от един лекар лекарство. Пълен пациент със същите симптоми отива при същия лекар, но не оздравява от същото лекарство. Лекарят стига до извода, че лекарството действа само на слаби хора. Пита се: в какво се състои грешката на лекаря според рационалистите и в какво - според емпириците?
.........................................................................
.........................................................................

3 упр. Разтълкувайте мисълта на Имануел Кант:
- Ние не можем да си представим невежеството си другояче, освен с помощта на науката, също както слепецът не може да си представи тъмнината, докато не прогледне.
.........................................................................
.........................................................................


4 упр. Степените на познанието според  Кант.
Разпределете понятията в колони. Кои се отнасят до сетивната степен на познанието, кои характеризират разсъдъка и кои са присъщи на разума?

- усещане, категория, време, понятие, представа, антиномия, привидност, възприятие, причинност, пространство, опит, идеи, логическа необходимост, явления, количество, научно познание, принципи


Сетивност
Разсъдък
Разум




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци