1. Натурфилософия -
космос и първоначало
Философията възниква с прехода от мита към логоса.
Митологичното мислене описва света
като фантастичен разказ за богове и герои, обожествяване на небесни тела и
природни явления, което нататък води до появата на религията. Първите философи
тръгват по друг път, те се стремят да изградят една рационална картина на света
чрез логоса (разумното слово), което е начало на научното мислене, търсещо обяснение на света и нещата в него.
Първите теории са наивни, но напредничави за своето време
със своята умозрителност. Първите философи се опитват да обяснят две неща -
космоса и първоначалото (архе) на всичко съществуващо. Познанието за света
изисква разбиране на неговото единство. За обяснението на света послужили
натрупаните конкретни знания, които се отнасят до заобикалящия свят и неговата природа. Това не било възможно чрез
мита. В резултат на усилията си първите философи се определят като
натурфилософи. Натурфилософията е философия на природата.
Космосът е единно цяло на всички съществуващи отделни неща в
него, а не просто тяхна сума. Космос - ред, порядък, устройство. В устроения
космос (мирозданието) нещата не са разпилени, а следват реда на съществуването
- от възникването до гибелта си. Нещата не се раждат от нищото, а от
първоначалото (архе). Философите имат различни възгледи за първоначалото. Талес
посочва водата, за Анаксимен първоосновата е въздухът, за Хераклит - огънят, за
Емпедокъл - четирите стихии (земя, въздух, огън, вода), а Анаксимандър приема
за първоначало безпределното (апейронът).
„Повечето от първите философи смятаха, че начала на всички неща са само онези, които съществуват във вид на материя. Те твърдят, че елементът и началото на нещата са това, от което са съставени всички те, от което се появяват най-напред и в което се разрушават накрая, като същността му е устойчива... Поради това смятат, че нищо не възниква, нито изчезва, защото тази природа се запазва винаги... Защото винаги има една природа, която е една или няколко, и докато другите неща възникват от нея, тя самата се запазва. Обаче когато става дума за броя и вида на това начало, мненията на философите се различават. Така Талес, който е начинател на този вид философстване, твърди, че такъв елемент е водата... Вероятно той е предположил това, защото е забелязал, че онова, което подхранва всички същества, е влажно, и че самата топлина възниква от влажното и живее с него. А това, от което възниква кое да е нещо, е начало на всичко... Анаксимен поставя въздуха преди водата... Според Хераклит от Ефес това е огънят, а Емпедокъл приема за начала и четирите, като прибавя на четвърто място след споменатите и земята. Той твърди, че те са устойчиви и никога не възникват...“
Аристотел, Метафизика
2. Раждането на метафизиката
- от природа към битие
Философите започват да различават две отделни страни на
космоса. Едната е веществена и сетивно възприемаема (архе), а другата е
действаща в самия космос и чрез нея всичко е съгласувано и подредено (логос).
Архе определя природата, а логосът - организацията на космоса.
Възниква обаче и въпросът за познанието. Познанието за
отделното е чрез сетивата, а за всеобщото - е по силите на ума. Философията
стига до едно пределно общо понятие - битие, защото то е тъждествено на
мисленето. Тук започва метафизиката.
Метафизиката се занимава с принципите на съществуването на
света, субстанцията, същността, причинността, необходимостта, пространството,
времето и др.
3. Субстанцията
(основата) на света - идеализъм и материализъм
а) двата свята на Платон - идеите (оригинали) и сенките
(предметите). Идеята е субстанция.
б) светът е един, но според Аристотел има две субстанции -
материя и форма
Самостоятелно прочетете за философиите на Платон и
Аристотел.
Задача №1. Проучете произхода на понятието "метафизика".
Задача №1. Проучете произхода на понятието "метафизика".
Прочете в учебника темите 3-1 (стр. 84) и 3-3 (стр. 89).
Няма коментари:
Публикуване на коментар