неделя, 8 ноември 2020 г.

Логическа структура на понятието - 10 кл.

 1. Характеристики на понятието (термина)
а) съдържание
- съдържание - съвкупност от признаци (свойства), които имат предметите от един клас;
- клас - съвкупност от предмети с общи признаци;
- родов признак - принадлежност на предмета към определен клас предмети;
- видова отлика - признак, който отличава предмета в рамките на класа;
- отличителен признак - принадлежи само за определен вид предмети в рамките на класа;
- съществен признак - качествена характеристика на предмета;
- понятията по съдържание биват конкретни (котка) и абстрактни (радост);

б) обем
- включва всички предмети (тяхното множество, брой) с признаците им, които мислим в съдържанието на понятието;
- колкото е по-голям обемът, толкова по-малко е съдържанието и обратно;
- понятията по обем биват единични (моята котка), общи (котка) и с нулев обем (сфинкс).

2. Отношения между понятия
- тъждествени - обемите съвпадат или се припокриват (човек - разумно същество);
- кръстни - обемите частично се припокриват (учител - професор);
- противоположни - обемите на видовите понятия са противоположни, но не изпълват изцяло обема на родовото понятие (любов - омраза);
- противоречиви - понятията взаимно се отричат по съдържание, но изпълват обема на родовото понятие (живо - неживо).

3. Езиков знак на мисълта
- знак - означаваното се съобщава;
- име - думата, която означава предмета;
- значение на думата (денотат) - означеният предмет;
- смисъл на думата (конотат) - мисълта за назования с дума предмет;
- контекст - смисълът на думата се определя от останалите думи в текста.

Упражнение:
1. упр. Определете понятията според техния обем: София, улица, русалка, Слънце, звезда, баба Яга, гора, цвете;

2. упр. Определете понятията според тяхното съдържание: елен, радост, човек, тетрадка, зелен, справедлив, русалка.

3. упр. Разграничете родовото понятие от видовите понятия:
а) сем. котки, котка, лъв, леопард;
б) лаптоп, ноутбук, настолен компютър, компютър;
в) учебник, помагало, книга, речник.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Още уроци